måndag 9 december 2013

Bakdags?


Några hade lite knepigare igår. Hoppas det går bättre idag.

Idag behövs en kavel. Inte en vanlig bördkavel utan en för att göra frans. Jag brukar använda spännband från paket ca 10 mm breda. Har du inga går det bra med en remsa av lite kraftigare papper/kartong. Virknål nr 2-2½. Här finns instruktioner på hur det går till. Gör en enfärgad frans,vitt eller grått garn passar bäst (men ett flerfärgat sockgarn kan också bli fint) ca 6- 7 cm. Tryck ihop fransen på din remsa ganska mycket när du mäter. Ta av garnet ca 25 cm när du har virkat klart. Gör två sådana bitar. Spar dom till en annan dag.

4 kommentarer:

  1. Anonym09:51

    Det står inget i dagens inlägg om att klippa upp, o på tipssidan står att det är enklare att sy fast o klippa sen, så jag väntar med det. Är väl dessutom det snabbaste momentet som man kan skjuta framför sig.. ;)
    Eva-Lotta, detta är så himmelens kul!
    / Tina

    SvaraRadera
  2. Det här är den mest spännande advents-stickning jag har gjort. Jag har dessutom lärt mig lite nytt.
    Tack snälla för att du skapat detta. <3

    SvaraRadera
  3. Spännande det här. Första försöket blev en fin liten spiral. Tror jag gör något fel me syendet. På't igen

    SvaraRadera
  4. Nu minsann tror jag att jag fått till det. Så roligt att få lära nytt

    SvaraRadera