söndag 8 december 2013

Ett lyft


Idag kommer uppgiften och bilden samtidigt för att underlätta för er hur det kommer att se ut.

Sticka med två färger, A och B. Färg A är den jag använt 2 och 4 dec men det går bra med andra färger.
V = varv
mgb = med garnet bakom arbetet
mgf = med garnet framför arbetet

Lägg upp 28 m med A och en extra elastisk och dekorativ uppläggning. Uppläggningen är mycket bra till sockor. Se här hur det går till, eller gör valfri uppläggning och sticka 1 varv avigt med A.
BV 1: *3 a, 1 r, lyft 1 mgb* 3 a
BV 2: *3 r, lyft 1 mgf, 1 a*, 3 r
AV 3: *3 a, 2 m r tills, släpp inte av m, sticka 1 r i den första maskan, släpp av båda*, 3 a
AV 4 och 6: a
AV 5: r
Upprepa v 1- 6 till arbetet mäter ca 7 cm.

Efter 7 cm börja med v 1 som stickas så här:
BV 1: *1 a 2 r tills, 1 r, lyft 1 mgb*, 1 a 2 r tills = 22 m
BV 2: *2 r, lyft 1 mgf, 1 a*, 2 r
AV 3: *2 a, 2 m r tills, släpp inte av m, sticka 1 r i den första maskan, släpp av båda*, 2 a
V 4 och 5 som tidigare
V 6: sticka 5 m maska av 12 m, 5 m. Spar maskorna på en tråd eller sticka.

21 kommentarer:

  1. Anonym14:47

    Morsomt mønster, hvor bruker du dette? Passer det å bruke på votter/sokker? Lene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittat mönstret i en gammal sticktidning från 50-talet. Där användes det till en tröja. Jag har bara gjort en provlapp + det här.

      Radera
  2. Jag har en ide om vad det ska bli , men det kanske man ska hålla för sig själv en stund ...

    SvaraRadera
  3. Anonym16:55

    Tack Ylva! Det här är ju så roligt att man gärna har gåtan kvar!
    Grace.

    SvaraRadera
  4. Jag är nog lite trög. Vad betyder BV och AV?

    SvaraRadera
    Svar
    1. BV = varv med färg B. AV = varv med färg A.

      Radera
    2. Förstod det så småningom. Det blir enklare om jag tänker först och frågar sen. Tack tack

      Radera
  5. Yes! Jag är ikapp nu..... Vad ska hända i morgon?

    SvaraRadera
  6. Av3 går den att beskriva på ett annat sätt gällande sticka första m?

    SvaraRadera
  7. Jag kan också vara lite trög. Vad betyder AV 4 och 6: a
    AV 5: r i stycke 1?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan jag kommit på det bara för det. Betyder AV4 och 6:a att det skall stickas avigt i färg A medan AV 5 stickas rät? :)

      Radera
    2. Precis! Så förstår jag det också!

      Radera
    3. Nu har jag rett ut det, och har stickat färdigt. :)

      Radera
  8. Ulla: hej! Kanske inte är mitt jobb att blanda mig i, men om jag förstår din fråga rätt skulle jag svara att de två maskor som du stickar rätt tillsamman är en röd maska och vit (om du har samma färger som originalet), när du stickat dessa tillsammans låter du båda vara kvar på vänster sticka medan du stickar den vita maskan en gång till (dvs den maska som är längst till höger på din vänstra sticka). Hmm, kanske inte blev så mkt tydkigare? Lycka till iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är bra med lite extra hjälp.

      Radera
    2. Tack skall ni ha.
      då klarar jag nog det hela.

      Radera
  9. Anonym20:01

    Klar. Fixade inte den elastiska uppläggningen men det får duga ändå.

    SvaraRadera
  10. Karin11:12

    Jag tog fel maska som skulle stickas av de två hop och en rät. Tog den högra istället för den vänstra och det blev fint så jag tänker inte riva upp. Kul när det är två färger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin igen11:14

      Jag menar vänstra. Svårt när man inte kan skillja på höger och vänster verkar det som..

      Radera
  11. Anonym19:12

    Ska man ta av garnet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går bra att ta av garnet.

      Radera