lördag 21 december 2013

Stoppa och shoppa

Har ni lite tid över till de sista ledtrådarna?
Nu är det dags för händer. Jag använde svart men det går bra med vilken färg som helst.

Lägg upp 32 m. Sticka 2 v rätst. Fortsätt med slätst 4 v. Nästa varv: 15 r, öka 1m, 2 r, öka 1 m, 15 r. 1 v avigt. Fortsätt öka efter 15 m och före 15 m. Det blir 2 m mer mellan ökningarna. Öka på räta varv och sticka ett avigt mellan ökningsvarven. Efter totalt 4 ökningar sticka ett avigt v. Nästa varv: Sticka 25 m, vänd. Sticka 10 m vänd. Sticka 2 v till med 10 m. Ta ihop maskorna 2 och 2 nästa varv. Ta av garnet och dra det genom maskorna. Sticka de 15 m som återstår av det räta varvet. På nästa varv läggs det upp 2 m över tumhålet. Sticka 10 v. Nästa varv: *2 r, 2 r tills*hela varvet. 1 a v. Sticka *1 r, 2 r tills* ett varv. 1 v a. 2 m tills ett varv. Ta av garnet och dra tråden genom maskorna. Sy ihop tummen och vanten. Sticka en till.
Jag har sytt två små påsar av ett tätt bomullstyg som jag fyllt med bursand. Påsen är ca 5 x 6 cm. Det är viktigt att det är tung sand. Bursand finns på djuravdelningen i större matbutiker. Det går också bra med akvariesand eller någon annan sand. I tummen har jag stoppat lite ull så den fick en bättre form. Vill man inte stoppa med sand får det väl bli ull eller vadd i stället.

9 kommentarer:

  1. Ska de små sandpåsarna stoppas i vantarna?

    SvaraRadera
  2. Jag blir finare och söttare varje dag Maryam

    SvaraRadera
  3. Margareta11:56

    Här sitter jag på morgonen dagen innan vi reser bort en vecka. Inget är packat. Jag MÅSTE bara sticka lite till på min mus! Och då startade jag den 15 december...Såg kjolen och halsduken på ett stickcafé och det såg ju roligt ut men ändå blev det inte av att jag gick in på din blogg. Först när Lisa Bomble (min favoritlärare) skrev att hon lärt sig något nytt hoppade jag på! Det här var helt förtrollande för en som suger i sig olika tekniker! Skulle ALDRIG stickat en figur. Stort tack för den roliga stickningen. Det blir nog en pojke som sällskap så småningom...

    SvaraRadera
  4. Mina vantar blir bautastora...dubbelt så breda som armen...är det rätt lr skall jag göra om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vantarna ska vara bautastora!

      Radera
  5. Man kanske skulle kunna ha risgryn istället för sand ?

    SvaraRadera
  6. Jag älskar denna stickning. Trodde jag var en van stickerska. Har vetat om att det finns en hel del av de tekniker du lärt oss, men inte orkat ta reda på. Här fick man dem samlade som i gammaldags märkdukar. Mina vantar är oxå klara - som stora boxarhandskar. Har oxå undrat om det inte går med risgryn eller salt i de små påsarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rolikt att du gillar det här. Det går kanske med salt eller risgryn i påsen. Jag har inte provat det alternativet. Det är vikten som har betydelse. Risgryn blandat med muttrar kanske?

      Radera