torsdag 19 december 2013

Ej öron, ej öron



Idag blir det lite mer att sticka. Det finns tre alternativ.
1. Stickas med magic loop
2. Stickas med vanliga stickor fram och tillbaka och sys ihop
3. Stickas runt med strumpstickor

Alt 1. Lägg upp 8+8 m med Judys magic cast on. Sticka 1 v runt. Öka 1 m i början och slutet på varje sticka till det finns 14 + 14 m. Sticka rakt till örat mäter 4 cm. Maska av ihop. Det var detta alternativ jag använde.

Alt 2. Lägg upp 16 m. Sticka slätst 3 cm. Minska 1 m i början och slutet på 4 v. Sticka 1 v. Öka sen 1 m i början och slutet av varje varv till det finns 16 m igen. Sticka 3 cm, maska av och sy ihop i sidorna, med en maska som sömsmån, och nertill.

Alt 3. Lägg upp 28 m. Fördela maskorna på 4 stickor. Sticka runt i 3 cm. Minska 1 m i början av första och tredje stickan och i slutet av andra och fjärde stickan. Minska till det finns 16 m. Vänd ut och in, lägg örat platt och maska av ihop.

Vik örat på mitten och sy ihop med några kaststygn innan öronen sys fast.

 
När öronen är fastsydda är det dags att brodera nos, ögon och mun. Lite svart garn duger bra.
 
 
Munnen är två långa stygn som dras åt för att få lite form på den.


10 kommentarer:

  1. Så fint. Det här ska jag försöka fixa ikväll eller i morgon.

    SvaraRadera
  2. Anonym06:15

    Den blir skjønn!! Lene

    SvaraRadera
  3. Åh, vad det här är roligt! Jag är väldigt förtjust i adventskalendrar och detta är nog den roligaste hittills. Kul att lära nytt och tur att det finns så fina instruktioner på youtube. Din "mamma mus" blir så himla fin och jag hyser glad förhoppning om att även jag får till ett sött ansikte. Tack för de fina "adventsluckorna" som jag varje morgon nyfiket öppnar.

    SvaraRadera
  4. Åh tack Eva -Lotta jag älskar den Maryam

    SvaraRadera
  5. Anonym10:51

    Forresten-kan man bruke dobbelstrikk?Lene igjen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det går bra att använda samma dubbelstickning som tidigare.

      Radera
  6. Anonym13:31

    Åh.. Igår började funderingarna gå åt "Julmus"-hållet :) Öron gjorda, spar broderandet till kvällningen.

    /Tina

    SvaraRadera
  7. Å vilken trevlig kalenderstickning. :-) min julmus ser väldigt nöjd ut också.
    Jag ska resa på lördag och ska självklart packa ner kalenderstickningen men kan du ge en "hint" om vad jag ska packa ner?
    Tusen tack för kalendernöjet :-)
    Hälsningar Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till det som är kvar har jag använt grått, mörkrött och svart garn, inga stora mängder. Piprensaren och ytterligare ett tillbehör.

      Radera
  8. Mamma Mus is in the house! Det var med blandade känslor jag gjorde den här ledtråden. Med nästintill fobi för små möss/stor råttor så har jag nu helt frivilligt släppt in en i huset. Hoppades på en kanin/har in i det längsta... Nu får jag helt enkelt fobiträna, Mamma Mus sitter still och ler, just nu uppflugen på ett paket vid granen:).

    SvaraRadera