söndag 7 december 2014

More roositud

Continue the roositud pattern. Take a short thread, colour of your choise,  one for each of the small red dots and continue the big red part in the middle with the starting thread and at the same time...


 ...start decreasing for small gusset behind thumb, the 10 cast on sts, on every other rnd 3 times, see chart = 60 or 66 sts remain.


Here you can see how to do ssk = slip,slip, knit together

Here you can see k2tog = knit two together


Thumgusset and small gusset over thumbhole.


Roositud

Knit arund until glove reaches base of little finger, about 3,5-4,5 cm above thumbhole. Now you can weave in ends from the roositud.


11 kommentarer:

  1. Då var det dags att fortsätta sticka. Roositud var en ny men rolig teknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roositud är en av mina favorittekniker.

      Radera
  2. Detta var kul !!
    Väljer troligen att mönstret i mitten blir i tredje mönsterfärgen.

    SvaraRadera
  3. Det är helt fritt att göra mönstret i vilka färger som helst. Om man vill får man göra ett annat mönster eller inget alls. Jag gjorde ett som är ganska enkelt att sticka. Att flytta mönstergarnet i sidled är lättare än att göra mönster där mönsterformen har en lodrät kant.

    SvaraRadera
  4. Blir lite fundersam. Är det rätt att jag gör mönstret mitt på stickor 3 och 4, samt att jag fortfarande har tre maskor innan tumkilen på sticka 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta på alla bilder. Tumkilen är på andra stickan, 3 m från sidan. Mönster stickas på tredje och fjärde stickan.

      Radera
    2. Va bra då har jag gjort rätt. Jag har tumkilen på andra stickan. Tack.

      Radera
  5. Anonym18:34

    Kul! Ngt tips om hur man fäster trådarna? Kan man få se din avigsida?
    Margareta i Huskvarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avigsidan kommer på bild i morgon. Inläggen läggs ut 00.00 om ni inte redan har upptäckt det.

      Radera
  6. Jag undrar hur mycket garn man bör ha kvar efter dagens ledtråd. Är orolig för att mitt inte räcker riktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går åt ca 50 g av bottenfärgen. Exakt vet jag inte då mina vantar inte heller är klara.

      Radera